maandag 24 januari 2011

24012011

Ik dacht dat het misschien wel leuk was om een random dag bij BZR te beschrijven, om een specifieker idee te geven van wat ik de hele dag doe.
Bij deze, een dagje bij Bruuns Bazaar!

09:00 (eigenlijk 09:05 omdat ik sochtends nooit zo snel ben..) Als eerste computer opstarten, email lezen en mijn dagelijkse blogupdates check, om te kijken wat er voor nieuws is, nieuwe collecties te zien en kijken wat er op dit moment gebeurt in de mode over de hele wereld.
09:20 De ontwerpster waar ik voor werk heeft een jasje van thuis meegenomen (ze heeft echt superveel speciale kleding, van jassen uit de tweede wereldoorlog tot een spijkerbloesje uit NY), omdat de body van het jasje een perfecte tint heeft die we willen gebruiken voor de nieuwe collectie. Ik ga dan in een groot pantone boek op zoek naar soortgelijke kleuren en ga daarna naar onze eigen kleurbibliotheek in de basement om een groter kleurstaaltje te halen, zodat we goed kunnen zien of dit echt de juiste kleur is.
09:40 kleur gevonden, en we worden onderbroken door een pakketje uit India; samples voor de partycollectie! Ik sta er elke keer van te kijken hoe een kledingstuk zo anders gemaakt kan worden dan dat bedoelt en omschreven is in alle werktekeningen, dus in deze items zal nog wel wat meer tijd gestoken moeten worden, maar dat later deze week.
09:55 De laatste weken hebben we heel veel inspiratie op gedaan en veel beelden verzameld. Al deze beelden hebben we uitgeprint, en leggen we in de (op dit moment lege) showroom, zodat we het aantal kunnen beperken tot éen of twee moodboards vol. We zijn bezig met het bepalen van de sfeer die de collectie moet hebben, maar ook de keyitems, belangrijkste kleuren en belangrijkste stoffen. Dit is echt een super interessant proces, waarin ik heel veel leer van de ontwerpster waar ik voor werk. Zo is de ene army green de andere army green niet en is het heel inspirerend om naar bepaalde kunstenaars te kijken die niks met mode te maken hebben. Over alles wordt overlegd, en het is fijn dat ik veel kan inbrengen.
11:30 Omdat we besloten hebben dat er ook leer in deze collectie moet worden verwerkt, ga ik op zoek naar mooie kwaliteiten. De sourcers houden grote mappen en dozen bij met allerlei sample´s, waar ik eens in de zoveel tijd even tussen kijk als ik naar een speciaal soort stof op zoek ben.
12:00 lunch! Natuurlijk, eten doen ze hier ook tussen de middag al is het wel een beetje anders als bij ons. Zo eten we hier tussen de middag altijd warm, en wordt er elke dag een buffet gemaakt door een kok, heerlijk! Ik heb niet altijd tijd om uitgebreid te gaan zitten lunchen, als het druk is eet ik gewoon aan mijn bureau terwijl ik werk. Vandaag heb ik de tijd en dat is ook wel fijn, lunch is altijd gezellig, lekker bijkletsen met andere stagaires of natuurlijk gewoon collegaas.
12:30 Ik krijg de vraag of ik wil nadenken over een nieuw ontwerp als vervanging van een kledingstuk in de vorige collectie waar we toch niet helemaal tevreden over zijn. Altijd leuk, maar niet altijd makkelijk om op commando te doen. Gelukkig heb ik meestal wel wat ideetjes in mijn hoofd zitten, en anders kijk ik in een van de vele boeken die we hier hebben of doe ik een rondje Kopenhaagse vintage winkeltjes voor inspiratie. De werktekening maak ik ook meteen, zodat het direct door kan naar de fabriek om het te produceren. Gek, want ik denk niet dat ik er nog ben als de sample van dit kledingstuk binnenkomt.
14:00 natuurlijk horen de mindere klusjes er ook bij en moet ik wat afbeeldingen uit een boek inscannen. Niet het leukste om te doen, maar het moet nou eenmaal gebeuren en zo erg is het nou ook weer niet, kan ik gezellig in het printhok even een kletsje maken.
14:10 Ik zoek even wat verkoopcijfers op om te zien hoeveel stuks er van een bepaald item zijn verkocht. Dit vind ik altijd superinteressant, omdat sommige stukken soms heel hard gaan, terwijl ik er soms echt van sta te kijken dat én item wat ik echt super vind, niet verkoopt. Naast interessant is dit ook leerzaam omdat je toch wel een soort lijn kunt zien van wat wel en wat niet verkoopt.
14:30 In de trendstudio had ik wat interessante details gezien die misschien wel binnen de collectie zullen gaan passen. Ik ga dus aan de slag om deze verder uit te tekenen, aan te passen en een andere draai te geven zodat het goed bij het label past. Omdat we de moodboards nu ver af hebben, krijg ik steeds meer ideeen voor de collectie en teken ik er alvast een paar uit zodat ik ze niet vergeet.
16:00 Ik doe wat research voor een bepaald soort stof die we willen gebruiken, om te kijken wat er op dit moment mee gedaan wordt en om ervoor te zorgen dat we niet perongeluk hetzelfde doen als een ander label. Ik moet wel zeggen dat ik nu echt weer heel veel zin krijg om echt te gaan ontwerpen en de collectie neer te zetten in beeld, tekeningen en werktekeningen. Het resultaat? Dat is volgend jaar lente te bewonderen in de winkels ;-)!
17:00 Klaar met werken. Tijdens wat drukkere periodes is mijn naarhuisgaantijd wat later (soms tot 20:00, soms tot 22:00), maar vandaag heb ik na het werk nog even tijd voor mijn fijnste hobby, shoppen!

Het gekke is dat een random dag twee maanden geleden er totaal anders uitzag, omdat we op dat moment in een heel ander stadium van het collectieproces waren. Zo was ik toen veel meer bezig met bijvoorbeeld werktekeningen maken en ontwerpen, terwijl het daar nu nog te vroeg voor is. Dit zorgt er wel echt voor dat het leuk werk blijft, omdat je te maken hebt met bepaalde deadlines en dus geen week hetzelfde is.

Dikke kys!

1 opmerking:

  1. hoi val,
    leuk om ook eens een "gewone" werkdag van je op schrift te hebben gezien, ik hoop dat je veel van je dingen die je hebt op gedaan en nog gaat doen je mee kunt nemen naar je eigen wereldje en het daar in kan gaan gebruiken ik hoop dat je nog een paar fijne dagen mag hebben daar en er nog veel van mag op steken, heb veel keren naar je verslag gekeken en zie en hoor wel dat je steeds meer in je vel komt te zitten ik hoop dat we nog veel meer van je in de toekomst mogen gaan zien en horen.
    doe de groeten aan al die mijn kennen en meid veel succes in verder met de stage.
    groeten rvdl

    BeantwoordenVerwijderen