donderdag 30 september 2010

HOOLAHOOP!

Zelfs in Kopenhagen sporten wij elke dag!

dinsdag 28 september 2010

WORKING DAY AND NIGHT!

Dit keer een berichtje wat voornamelijk gaat over waarom ik hier ben; mijn stage! Ik heb een onwijs leerzame week gehad en heel hard gewerkt, maar ik had het voor geen goud willen missen!
Afgelopen donderdag was er een salesmeeting; de nieuwe collectie wordt door de ontwerpsters gepresenteerd aan de salesmanagers die uit alle verkopende landen worden ingevlogen. Alles werd natuurlijk ook op model geshowd en ik was verantwoordelijk voor de styling daarvan, en dat alles zo rustig en vlot mogelijk zou verlopen. Het was heel interessant om te zien hoe zo'n meeting gaat, en dat ook daadwerkelijk alles verteld wordt; het concept, de kleurkeuzes en de silhouet/stofkeuzes. Natuurlijk was het ook leuk omdat het een zomercollectie is, dus lekker vrolijk en kleurrijk, met echt prachtige items erin! Ik vind het echt super jammer dat ik niks kan laten zien, het was zo mooi met de prachtigste materialen en super kleurcombinaties!

Op vrijdag was de lookbook shoot; ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk! Ik was wederom verantwoordelijk voor de styling en een deel met het regelen en alles wat daar bij hoort. Het was onwijs leuk om te werken met een professioneel model, dat is toch wel heel anders als wat ik voorheen heb gedaan voor school. Ook let je nu op andere dingen, het model moet zo veel mogelijk Bruuns Bazaar woman uitstralen, dus gaat het haar los of naar achteren? Lippenstift of niet, en moet die tas er nou bij op de foto of toch liever een ketting?

Op zaterdag en zondag ben ik naar allerlei rommelmarkten geweest, en dat is hier echt top! Qua kleding verkopen ze echt hele mooie dingen voor bijna niks, van WoodWood tot henrik vibskov! Ik heb onder andere nog een acne jurkje en een COS rokje gevonden voor 2 euro..
Op zondag heb ik ook gewerkt, van 15:00 tot 22:00. Dit klinkt een beetje gek, maar het was eigenlijk heel fijn omdat het helemaal leeg was in het gebouw op de ontwerpsters en mij na, en we konden dus fijn een muziekje op zetten en goed concentreren. Tussendoor zijn we lekker uiteten geweest en heb ik de allerlekkerste geitenkaas salade in mijn hele leven gegeten..hmm! Het is ook fijn om ergens anders te zijn met je bazen dan op het werk, en om het over andere dingen te hebben. Ik kreeg ook nog te horen dat ze het heel mooi vonden om te zien dat het bij mij uit mijn hart komt, dat ik veel initiatief toon en dat ze denken dat ik in de toekomst heel succesvol zal zijn, altijd fijn!!
Zondagavond (en vannacht!) is Wendy gezellig bij mij komen logeren, wat heel leuk was omdat het precies zo is als in NL, uren kletsen, roddelen en gtst kijken! Het leuke is dat haar stage super anders is als die van mij, maar op deze manier krijg ik via wen wel heel veel mee hoe een zelfstandig ontwerpster werkt, en zij andersom weer van mij.
Op maandag moest er natuurlijk weer gewerkt worden, en ben ik bezig geweest met ontwerptekeningen uit te werken en het presentatie boek voor de collectie af te maken. Vandaag heb ik het lookbook gemaakt in inDesign, wat nog best een karwei is omdat alle itemcode's erbij moeten staan en het boekje moet er natuurlijk ook wel leuk uit zien! Ik vind het heel leerzaam dat ik van alles mag doen, dus niet alleen het ontwerpen, maar ook dingen als shoots, meetings, kleurcombinaties voor prints maken, trends opzoeken, op zoek gaan naar leuke sluitingen of naden, stofstalen verzamelen etc. Het is dus heel divers en geen een dag is hetzelfde.
Vanavond hebben we gezellig met alle huisgenootjes gegeten. Ik ben echt heel blij met ze, en het is heel fijn dat er altijd iemand is om gezellig mee te kletsen, eten, thee te drinken en een film te kijken. Ik kijk heel erg uit naar komend weekend, dan zie ik Joeri, Ingrid en Ben weer! Ik denk dat dit een weekend gaat worden met veel sightseeing, shoppen, wijn en kletsen; perfect dus!
kys!

dinsdag 21 september 2010

I ♥ CPH

Brrr het begint hier in het noorden toch aardig koud te worden.. tijd voor dikmakende winterjassen en ordinaire vesten dus. Misschien overdrijf ik een beetje, het is hier nu zo rond de 15/16 graden, maar het voelt heel koud aan door de wind (toch veel water hier in de buurt!). Gelukkig was Joeri er het afgelopen weekend om mij lekker warm te houden en leuke dingetjes te doen. Daar over later meer, eerst iets over wat van oorsprong de bedoeling was om over te bloggen, mijn werk hier!

Ik merk dat de weken en dagen op het werk eigenlijk zo voorbij zijn. Ik ben al bijna een maand aan het werk en voel me inmiddels heel erg thuis, ook omdat ik aan alles gewend ben en heel veel nu weet. Het is zo interessant wat ik allemaal zie gebeuren, ik voel me echt heel gelukkig dat ik dit binnen zo'n groot bedrijf mee mag maken en er deel van uit kan maken. Natuurlijk zijn er altijd dagen dat er wat minder te doen is of wat minder leuke klusjes (stomen, kopiëren, iets in de stad halen), maar gelukkig hoef ik geen koffie te halen/ schoon te maken/ uren lang pailletjes op te naaien! De mindere klusjes duren meestal ook maar een half uurtje en dan kan ik weer iets leukers gaan doen. Wat ik vooral heel erg leuk vind is het tekenen van de kledingstukken, de moodboards en inspiratie op doen en oplossingen zoeken voor een zak, rits of andere sluiting. Ik kan natuurlijk niet super creatief zijn op het gebied van de collectie helemaal ontwerpen, maar kan op een andere manier mijn creativiteit wel kwijt, en dit is eigenlijk wel echt een uitdaging voor mij.
Soms denk ik natuurlijk wel eens van, ik wil ook al het ontwerpwerk doen, maar ik ben natuurlijk nog geen ontwerpster maar een student, en dat maakt het zo interessant om te kunnen leren van de mensen met wie ik werk, die al jaren in het vak zitten. Zo werk ik met iemand die geshowd heeft met NY fashionweek, verkocht heeft in Colette en gewerkt heeft bij Diesel. Als je daar niks van kan leren weet ik het ook niet meer!

Ik kan nu na twee maanden wel zeggen dat het me onwijs bevalt, dit wereldje en dit werk, en ik zie het mezelf later ook graag doen. Ook heb ik al onwijs veel zin in de eindcollectie en het afstuderen, allemaal super spannend en gelukkig nog een beetje ver weg haha!

Joeri en ik hebben dit weekendje vooral rustig aan gedaan, omdat we allebei inmiddels al een groot gedeelte van Kopenhagen gezien hebben, en hebben dus veel tijd besteed aan lekker koken, wijntjes drinken en films kijken, heerlijk!
Op zaterdagavond zijn we naar Tivoli geweest, een soort van efteling midden in de stad. Je loopt echt een andere wereld in, met allerlei schattige paden, watertjes, fonteinen, gebouwtjes en natuurlijk ook achtbanen en zweefmolens. Het is echt super romantisch, zeker omdat wij 's avond waren gegaan met alle lichtjes aan! Je hebt in het park ook allerlei theaters, waar dan allerlei voorstellingen worden gehouden. Het enige wat we daar eigenlijk echt hebben gedaan is 'coindozer', zo'n schuifmuntjes automaat want ik hou nogal van gokken en ben er heel goed in (vind ik zelf!).
Op zondag zijn we heel suffig met de boot gegaan, wat eigenlijk heel leuk was maar wel een beetje koud! Gisteren en vandaag moest ik natuurlijk weer gewoon werken, maar gisteren avond hebben we nog wel gezellig in een hip barretje in Norrebro gezeten, altijd leuk!

(Ja i know, dit is het ordinaire vest waar ik het overhad in het begin, maar zo fijn warm dat ik soms even wil vergeten hoe hij eruit ziet haha)

Voor komend weekend heb ik allerlei leuke dingen gepland; er is een supergrote stocksale in het forum op vrijdagavond, zaterdag wil ik naar de rommelmarkt en ik hoop ook nog een avondje gezellig iets met Wen te doen, want die zie ik veel minder dan ik zou willen, ookal is het elke keer dat we elkaar zien superfijn en gezellig! Misschien heb ik wel teveel mensen die me bezoeken en werk ik wel te lang haha!
Ik wil ook nog een avondje met huisgenootjes uit gaan/SATC avondje houden of lekker uit eten gaan. Ik bof echt heel erg met ze, het zijn superleuke meiden en het is heel fijn dat er altijd iemand is als je even niet zo vrolijk bent of juist wel.
Nou, volgende week dan maar weer een nieuwe update, met hopelijk allerlei leuke dingetjes van de rommelmarkt/stocksale! (ik had trouwens afgelopen zondag op een rommelmarkt bijna een Yamamoto tas gekocht (hij was toch echt even net te veel)... de rommelmarkten zijn hier echt superleuk, want ik heb bijvoorbeeld ook al een broek van Samsoe & Samsoe gevonden, een zijden blouse en een Viktor & Rolf trui, allemaal voor een prikkie, whoehoee!)

dikke kys!

dinsdag 14 september 2010

SISTERWEEKEND!

HEJHEJ!
haha ik ben er echt niet zo goed in, dat updaten enzo,maar misschien komt het omdat ik hier nu helemaal gewend ben en voor mijn gevoel niet meer zo heel veel nieuwe dingen mee maak.
Afgelopen weekend is mijn lieve zusje gekomen, en dat was ook wel echt nodig want ik miste haar echt onwijs en we hadden heel veel om over bij te kletsen..

Natuurlijk heb ik eerst nog een weekje gewerkt en dat gaat eigenlijk allemaal zijn gangetje wel. De collectie is al aardig op weg, en er zijn al heel veel dingen die al 'staan'. Ik ben veel bezig geweest met werktekeningen maken en heb zelf veel 'trendspotting' gedaan, ofwel, kijken naar wat er om je heen gebeurt! Over 2,5 week switch ik over naar BZR, wat ik ook wel weer heel erg leuk vind omdat dat een wat jonger label is, en omdat ik dan weer met andere ontwerpsters werk, waar ik dus weer veel van kan leren.
Als ik eerlijk ben had ik van de voren wel een mooier beeld van een ontwerper zijn bij een groot commercieel label. Maar het is natuurlijk vooral keihard werken en elke dag weer creatief kunnen zijn, ookal heb je je dag even niet of kun je je niet concentreren. Daarnaast komt er nog veel meer bij kijken dan ik zelf gedacht had, het is echt niet alleen leuke jurkjes tekenen..


Op vrijdagavond laat kon ik Marlou dan eindelijk ophalen van het vliegveld, zo fijn! Eigenlijk waren we allebei hartstikke moe, maar natuurlijk vielen we pas heel laat in slaap omdat we te veel hadden om over bij te praten. En wat zijn we op zaterdag gaan doen? Winkelen natuurlijk! Daar zijn we dan ook de hele dag mee bezig geweest, omdat hier zoooveel mooie labels zitten. 's avonds hebben we heel lekker gekookt, en hebben we een filmpje gekeken, en natuurlijk gekletst haha.


Op zondag zijn we de rivier over gegaan om naar Christiania te gaan, een soort van 'hippie/junk' gemeenschap in Kopenhagen. Dit was echt bijzonder om te zien, omdat er ook veel kunstenaars zitten die echt prachtige dingen maken. Onderweg kwamen we nog langs twee rommelmarkten, waar we allebei natuurlijk weer iets moesten kopen! (stiekem gingen we voor die rommelmarkten naar christianshavn, en besloten we maar dat we dan ook even langs christiania konden haha). 's middags zijn we naar het statens museum for kunst geweest, waar ze hele toffe installaties hadden en heel mooie werken, altijd leuk om naar te kijken.


Vanuit daar zijn we lekker naar een restaurantje gegaan en hebben we nog rondgewandeld, om weer lekker rustig naar huis te gaan. Mijn huisgenootje Rike had ook vrienden over, en die rustige zondagavond werd een lange gezellige avond met bier in de binnenplaats, zo leuk om allerlei mensen te leren kennen!

Het weekend was echt zo super, ik besef dan ook maar weer hoe erg ik eigenlijk gericht ben op de mensen om me heen. Gelukkig komt joeri overmorgen alweer, dus ik heb helemaal niks te klagen wat dat betreft! Ik ben van plan om met Joeri eindelijk maar eens een keer naar Tivoli te gaan, het pretpark hier midden in Kopenhagen. Morgen ga ik eerst nog even gezellig met Wendy afspreken, waar ik ook heel veel zin in heb. Het is echt heel erg fijn om iemand zo dicht bij te hebben zitten, als je eigenlijk zo ver weg bent van alles.
KYS!


zondag 5 september 2010

Lazy sundays!

Hejhej!
Ik merk nu alweer waarom ik nooit eerder een blog ben begonnen; omdat ik niet zo goed ben in het onderhouden en updaten! Maar nu dan toch een nieuw berichtje...
Het is hier het hele weekend echt heerlijk zonnig weer geweest, maar daar straks meer over. Deze week was een drukke week, vanwege de preview waar ik eerder al over vertelde. Ik heb veel en hard gewerkt (op donderdag was ik zelfs pas om half 10 thuis..) maar dat vind ik eigenlijk juist wel leuk, ik heb ook veel getekend en met moodboards en kleuren gewerkt, iets wat ik altijd leuk vind om te doen. Ik ben afgelopen dinsdag voor het eerst naar pilates geweest, en dat beviel me eigenlijk wel, dus komende dinsdag maar weer.


Vrijdagmiddag zou er een borrel zijn op het werk. Normaal gesproken ben ik niet echt van dat soort borrels, dus in eerste instantie bleef ik nog maar even lekker werken totdat mijn huisgenootje mij echt mee kwam trekken. Wat bleek? het was heel erg gezellig! Het is echt heel leuk om mensen op een andere manier te leren kennen dan alleen in de werksfeer, en een beetje alcohol wil dat ook wel bevorderen zullen we maar zeggen! Sinds ik in Copenhagen ben drink ik vooral cider, in allerlei smaken, en dat is echt superlekker (nee, niet zoals jillz...). De middagborrel werd dus een avondborrel en zou zo overlopen op een nachtborrel, maar rond een uurtje of half 11 besloten we dat het nu wel genoeg was (alcohol + normaal gesproken serieuze collega's kan na een tijdje ongemakkelijk worden). Met mijn huisgenootjes ben ik pizza gaan halen en hebben we nog even gezellig gekletst.
Zaterdagochtend had ik met Wendy en Ezra afgesproken om naar een rommelmarkt te gaan helemaal in het noorden van Kopenhagen. We besloten er heen te lopen, maar na drie kwartier rond gezocht te hebben konden we het echt niet vinden. Beetje jammer, maar we zijn daarna lekker naar de kamer van Wen&Ez gegaan en hebben daar heerlijk een filmpje gekeken en gekookt.
Ik woon zelf 'binnen de rivieren', en als ik naar Wen ga moet ik altijd de brug over, wat echt een heel mooi uitzicht heeft, het is heel wijds.


Vandaag ben ik de hele wijk Norrebro zo'n beetje doorgelopen. Het bestaat eigenlijk uit een heel lange straat die dwars door de wijk heen loopt. Norrebro is een multiculturele wijk, die heel populair is onder de denen. Wendy en ik zien vooral veel vergelijkenissen met Rotterdam, dus dat is wel weer grappig. Het was vandaag in ieder geval weer heerlijk weer, en ik ben naar de grote begraafplaats geweest waar onder andere H.C. Andersen begraven ligt. Niet dat ik dat nou zo geweldig vind, maar ik vind het altijd heel boeiend om begraafplaatsen te bezoeken in verschillende landen. Dit was wel heel erg bijzondere plaats, heel veel mensen gebruiken het namelijk als park en liggen lekker in het zonnetje te slapen, lezen of muziek te luisteren. Dit vond ik wel echt een heel bijzonder beeld, maar het klopte op de een of andere manier wel weer en er hing een heel fijne sfeer.


Daarna ben ik lekker terug gegaan naar het appartement en heb ik nog even in het park een (nederlands :-)) tijdschriftje gelezen, heerlijk van die luie zondagen!
Ik merk dat ik me echt heel erg thuis begin te voelen hier, het is zo'n fijne stad met een heerlijke sfeer, leuke mensen en mooie mooie mooie winkels!
Ik denk dat ik vanavond gezellig met huisgenootjes ga koken en nog een filmpje kijk, morgen begint er weer een hele werkweek, en op vrijdag komt mijn zusje! Ik kan niet wachten...
Kys!

maandag 30 augustus 2010

Sweet Home Copenhagen!

Ik ben verhuisd!
Het was echt een onwijs zware dag, omdat we in ons vorige appartement op 4 hoog woonden, en in dit appartement op 3 hoog.. daarnaast moesten we met z'n vieren voor 7 mensen meubels naar binnen dragen, het was dus niet echt een pretje! Het nieuwe appartement is wel heel leuk, het is een soort van vierkant appartementencomplex van 300 jaar oud, met een schattige binnenplaats. op nog geen 20 meter afstand zit mijn lievelingspark, kings garden, de marc jacobs winkel en de supermarkt. De afstand naar het werk is precies hetzelfde, 3 minuten lopen.
Ik ben echt heel blij met mijn kamertje, het is niet groot maar wel heel fijn om iets voor mezelf te hebben. 4 huisgenootjes delen namelijk kamers (we zitten hier straks met 7 meiden...!). Hier alvast wat snelle foto's van mijn kamertje, het lijkt wel een beetje op het oude kamertje he!


Voor ons was dit het kantoor van een juice bar. Zij hebben het een en ander achtergelaten, waaronder het grote witte kussen die nog helemaal nieuw was, heel fijn om tegen aan te zitten!


Ik heb dus een lang bureau tegen het raam aan, wat ik echt heel fijn vind, en het bureau is heel sterk dus in het hoekje kan ik ook zitten. Ik vraag me trouwens wel af hoe ik zoveel spullen mee heb gekregen in de kleine Clio, ik heb zo veel bij! Echt niet fijn als je moet verhuizen..
Gisteren was Wendy gezellig langs gekomen en hebben we -natuurlijk- gewinkeld, en heerlijk gerelaxed en pizza gegeten. Wen bleef slapen, en dat was echt heel fijn omdat we weer precies het gevoel van thuis hebben, onze 'maandagjes'. Thuis slaap ik minstens een keer per week bij Wen, en altijd op maandag. Ik kan niet wachten totdat gtst weer begint, kunnen we dat gezellig samen kijken ;-). We hebben gisteren ouderwets yahtzee gespeeld, met op de achtergrond de B-52's (thanks Bennie!).

Vannacht schrokken we trouwens wakker van een hard lawaai, wat bleek; was mijn kledingrek uit elkaar gevallen. En hoe kwam dat? Omdat ik hem helemaal niet goed in elkaar gezet had haha, ookal is hij van Ikea (easy toch?). Dus Daar stonden we dan met z'n tweetjes, midden in de nacht dat rek in elkaar te zetten..

Vandaag heb ik natuurlijk weer gewerkt, en het is nu best wel druk omdat deze week de 'preview' van de collectie is. Dat betekend dat er nu een groffe schets is van de collectie, betreft kleur, silhouetten en sfeer. Er moet alleen nog hard gewerkt worden om dit te kunnen laten zien, dus veel werktekeningen, moodboards en prints maken.
Ik heb vandaag ook mijn vakantie geregeld, sowieso ben ik tussen kerst en oud & nieuw gezellig thuis, maar ook een weekje in november, als Joeri jarig is. Alvast fijn om naar uit te kijken, op zo'n druilerige maandag..

p.s. heeft iemand nog leuke tips voor tvseries waar ik verlaafd aan kan raken..?? Iets in de trant van; Lost, Desperate Housewives, SATC, Will&Grace of Six feet under.

vrijdag 27 augustus 2010

[200] days of fashion

Weekend!
En daar ben ik ook wel echt aan toe want ik heb keihard gewerkt afgelopen week. De nieuwe collectie begint nu uit de grond te komen, en dat betekend; veel tekenen, moodboards maken, kleuren verzamelen (zowel digitaal als stof), prints verzamelen etc.
Aan het begin van deze week ben ik begonnen met die kleurenkaarten compleet te maken. Dat gaat op deze manier; er is een grof overzicht van de kleuren, en die ben ik dan in pantone's gaan opzoeken en ik heb gekeken of die kleuren vaker zijn gebruikt bij vorige collecties. Het klinkt allemaal heel easy, maar het is een taak waar je nog best wel lang mee bezig bent!
Verder heb ik heel veel accessoires getekend (technische tekeningen), zowel met prints als zonder. Echt zo bizar om te denken dat iets wat ik vandaag getekend heb, over een half jaar in de winkels ligt!
Ik zou zoo graag wat dingen willen laten zien waar ik aan het werken ben, maar dat kan natuurlijk nog lang niet helaas. Het ziet er ook allemaal zo leuk en echt uit; de moodboards met mooie foto's en inspiraties, de ontwerpen. Wat ik wel even kan laten zien is nog van de show; een modelboard, ook leuk toch?


Verder komen er de hele week door allerlei leveranciers met bijvoorbeeld knopen, breisels of riemen. Het leuke was dat de riemenman die er gisteren was, Nederlands is! Altijd gezellig om in mijn eigen taaltje te kunnen kletsen! Ik merk wel dat de taal echt een obstakel is, en dan bedoel ik het niet Deens kunnen spreken. Het engels gaat allemaal prima, maar onderling wordt er natuurlijk veen Deens gepraat, en dat is heel jammer om niet te kunnen volgen.
Ik merk dat ik echt onwijs veel leer. Sowieso werk ik veel op de computer, maar ook af en toe op de naaimachine (bv rond fashionweek) en natuurlijk veel met moodboards, stoffen en andere materialen. Het is zo cool om van zo dichtbij te kunnen volgen hoe een collectie tot stand komt!

Kopenhagen is trouwens is vanaf nu trouwens echt mijn lievelings shop stad! Je hebt hier zoooveel leuke winkels en iedereen loopt er zo mooi bij! Het vervelende is wel een beetje dat ik vanalles wil kopen maar dat ik natuurlijk ook alvast moet sparen voor mijn eindcollectie! Ik doe dus maar wat verstandig is, al heb ik vanmiddag wel schoenen gekocht haha...
Morgen zit ik hier al 4 weken, wat gaat de tijd snel zeg! Voor het weekend heb ik niet echt leuke plannen kunnen maken, omdat ik morgen ga verhuizen. Ik zal natuurlijk zo snel mogelijk foto's van mijn nieuwe woonplek plaatsen. Zondag hoop ik gezellig met Wendy af te spreken, echt heel fijn om haar zo dicht bij te hebben! Ik merk dat ik het ook echt fijn vind om af en toe gewoon Nederlands te praten, en gelukkig komt er volgende week een Nederlandse stagaire op de sales afdeling, dus dan kan ik lekker kletsen ;-)
Nou, dit was dan het laatste berichtje vanuit het mintgroene huis, het volgende zal zijn vanuit een rood huis!
KYS!